Ook menen consumenten zelf wel in staat te zijn om te bepalen of een product
een gezonde keuze is. Ze zien de verschillende gezondheidskeurmerken ook
steeds meer als reclame.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Bedrijfsvergelijkingen
Levensmiddelendetailhandel van Deloitte onder 2700 consumenten, dat
donderdag is gepubliceerd.

Zes op de tien Nederlanders noemt de prijs de reden om biologische producten
niet te kopen. Het percentage lag vorig jaar op 55 procent.

Van de ondervraagden gaf 13 procent aan meer biologische producten te
gaan kopen als het prijsverschil tussen reguliere en biologische producten
kleiner wordt. Van de consumenten wil 14 procent dat het aanbod uitgebreid
wordt, vooral als het gaat om vlees, groente en fruit.

De ondervraagden zitten echter niet te wachten op een uitbreiding van het
assortiment met het keurmerk Fair Trade. Wilde vorig jaar nog een derde van
de ondervraagden meer ‘eerlijke’ producten, nu is dat nog maar 11 procent.

Bijna twee derde van de consumenten zegt geen logo of keurmerk nodig te hebben
om te weten of een product gezond is. Het aantal consumenten dat bewust een
product met een gezondheidskeurmerk koopt is dan ook afgenomen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl